Vestgeblogd

Het is niet onbeschreven gebleven.

Een tevreden roker …

De afgelopen jaren zijn winkels bij bosjes failliet gegaan. Het economische klimaat zat niet mee, veel winkels misten de webshopboot en sommige detailhandelaren bleven steken in het tijdperk van ‘de klant is koning, maar dan wel van Albanië’. De afgelopen maanden mocht ik als tevreden sigarenroker de koning van Albanië zijn. Het fenomeen sigaar is een aflopende zaak en dat ligt misschien ook aan de handelaren zelf.

Tijdens het werk mag ik graag een sigaar roken. Het favoriete formaat is de senoritas, de tabak komt bij voorkeur uit Zuid-Amerika. De lichtere tabak uit Indonesië en omstreken vind ik vaak wat naar karton smaken. Ik ga dus voor de donkerbruine sigaren, het liefst een beetje luchtig gedraaid, zodat je ze ook goed buiten kunt roken. Helaas zijn deze donkerbruine knapen niet razend populair. Vroeger, vertelde een sigarenhandelaar me ooit, kwamen Duisters speciaal naar Nederland om deze Hollandse Zuid-Amerikanen te kopen, maar ook in Duitsland is de sigaar flink op z’n retour.

Stuntprijs Brazil Senoritas 50st.

De ultieme sigaar (met bovenstaande specs + aantrekkelijke prijs + grootverpakking) vond ik tien, vijftien jaar geleden bij tabaksspeciaalzaak Homan in de Herestraat, Groningen: de Brazil Miskleur No.5. Stuntprijs Brazil Senoritas 50st.In de Indische buurt was ook een tabakszaakje die de miskleur verkocht, maar die zaak is sinds vijf jaar gesloten. Zo’n twee jaar geleden werd de naam veranderd in Stuntprijs Brazil Senoritas 50st.; gelukkig werd er niets veranderd aan de sigaar.

Geen enkele andere winkel in Groningen verkoopt deze fijne Brazil. Wie de producent van deze sigaar is, is niet te achterhalen – in elk geval niet door mij. Voor mijn favoriete senoritas ben ik dus op tabaksspeciaalzaak Homan aangewezen.

Agendapunt: sigaren kopen

Is mijn voorraad sigaren op, dan moet ik dus naar Homan. Maar ze maken het me niet gemakkelijk: op maandag is de zaak gesloten; op di t/m za gaat Homan pas om 10.00u ’s ochtends open; aan koopavond doen ze niet, laat staan aan koopzondag. Vooral als het druk is op Bro Stokstaartje, is het soms lastig een tijdstip te vinden om bij Homan te komen. Even met de auto langsgaan zit er ook niet in, want de zaak zit in de binnenstad. Het kopen van sigaren is voor mij dus regelmatig een activiteit die ik moet agenderen.

Leveringsproblemen

Sinds een paar maanden heeft de producent leveringsproblemen. Lukte het om bij Homan te komen, dan kreeg ik regelmatig te horen: ‘Nee, sorry, de Stuntprijs zijn er niet. Donderdag komen ze waarschijnlijk binnen.’ Waarop ik een andere sigaar probeerde, bij gebrek aan beter meestal eentje met Indonesisch dekblad en die smaakte dan steevast naar karton.

De geagendeerde bezoekjes aan Homan werden spannend: hebben ze de Stuntprijs wel of hebben ze ze niet?

De klant is … ja, wat eigenlijk?

Homan moest mij steeds vaker ‘nee’ verkopen. Na een paar keer begon dat te irriteren. Ik kom hier al jaren sigaren kopen, ze herkennen mij, ik rook stevig door … zou het niet bij ze opkomen om mij te mailen/sms’en/appen/whatever als de Stuntprijs er wél is? Nee dus. Klantenbinding is blijkbaar niet nodig.

Sigaren via internet – een logboek

17 september 2016

‘Ik zal ze krijgen’, denk ik op zaterdagavond 17 september en zoek op internet een tabakssite. Sigarenwebshop Hatsjekidee.nl heeft de Stuntprijs Brazil Senoritas in het assortiment en ze lijken vlot te kunnen leveren. Hoera!

Ik bestel meteen tien kistjes. Hoef ik voorlopig niet naar Homan.

18 september 2016

Het betaalgebeuren is bij Hatsjekidee.nl nog niet zo strak geregeld. Ik reken de sigaren af per gewone bankoverschrijving.
‘Hatsjekidee.nl’ is trouwens een fictieve naam. De echte webshop heeft het uiteindelijk best aardig gedaan.

21 september 2016

Helaas hebben wij de stuntprijs Brazil senoritas 50 st. momenteel niet op voorraad. Wij hebben navraag gedaan bij de leverancier maar deze heeft die helaas pas vanaf week 40 weer leverbaar. Wentst u te wachten of wilt u dat wij het bedrag terug storten op uw rekeningnummer.

Met vriendelijke groet,

Team Hatsjekidee

Het is week 38. Ach, ik red me wel tot week 40. We wachten dus rustig af. Ondertussen rook ik allerlei bagger van tabakszaken waar je vlot met de auto kunt komen.

10 oktober 2016

Het is inmiddels week 41 en ik heb niets van Team Hatsjekidee gehoord. Mailen dan maar: ‘Is al bekend wanneer Brazil senoritas 50 st. geleverd kan worden?’

15 oktober 2016

Team Hatsjekidee is niet van het snelle reageren op mail. Ik mail ze nog een keer.

17 oktober 2016

Beste Harald,

Waarschijnlijk deze week wederom leverbaar.

Groet,
Team Hatsjekidee

Kom maar door!

25 oktober 2016

Het is week 43. Ik mail Team Hatsjekidee nog maar eens:
‘Is al bekend wanneer Brazil senoritas 50 st. geleverd kan worden?
Ik heb nog een bestelling open staan van 10 kistjes.’

26 oktober 2016

Tot op heden zijn ze nog niet leverbaar, de andere versies van stuntprijs de sumatra versie is intussen weer leverbaar dus wij hopen snel te kunnen leveren.

M.v.g Team Hatsjekidee.

3 november 2016

Het is week 44 en ik heb geen sigaren en geen bericht van Hatsjekidee.nl. Moet ik nu weer achter ze aan? Ben wel een beetje klaar met dat gehengel. Als je iets wilt verkopen, probeer je toch klanten vast te houden? Natuurlijk, Hatsjekidee kan er vast niets aan doen, dat kan gebeuren, maar een beetje spontane communicatie kost niet veel en voorkomt geklier met je klant.
Op de site van Hatsjekidee.nl staat nog steeds dit bericht:

Opgelet!

I.v.m. een nieuwe wetswijziging hebben vele fabrikanten besloten bepaalde merken, verpakkingen of modellen uit hun assortiment te sarneren. Het kan dan ook voorkomen dat ondanks wij er naar streven de site up to date te houden de door u bestelde sigaren niet langer leverbaar zijn maar nog wel op onze site staan. Indien u deze sigaren besteld zullen wij u daar zo snel mogelijk van op de hoogte brengen. En een evt. alternatief aan te bieden.

Spelling is niet zo hun ding, klanten zo snel mogelijk op de hoogte brengen ook niet. Even kijken of er ook een melding komt als je nu de Stuntprijs Brazil wilt kopen.
Hatsjekidee.nl - Brazil
Ah, levertijd 5 dagen, in groen. Dat doet vermoeden dat de sigaren nu op voorraad zijn. Ik mail expres niet; benieuwd of ze uit zichzelf iets laten horen (of dat ze gewoon deze week leveren).

7 november 2016

Maandag 7 november. We schrijven week 45. Zal Hatsjekidee.nl deze week uit eigen beweging mailen? Benieuwd!

9 november 2016

’s Middags moet ik in het centrum zijn. Weet je wat? Ik fiets ook even langs Homan. Bij het hoekje waar mijn geliefde Stuntprijs Brazil liggen speur ik rond.
– “Nee, de Stuntprijs Brazil Senoritas zijn er nog steeds niet!”
Ah, ze weten dus nog waarom ik hier kom.
Ik koop twee kistje Brasil Senoritas Extra van Otto Eerelman. Wat duurder, maar een uitstekende sigaar. Doei!

16 november 2016

Het is week 46. Nee, inderdaad, niets gehoord.

21 november 2016

Het is week 47. Ik ga maar eens maile… komt daar net een mailtje van Hatsjekidee.nl binnen!

Beste Harald,
We hebben eindelijk goed nieuws maar ook een beetje slecht nieuws.
De Senoritas Brazil worden donderdag geleverd bij ons.
Helaas zijn ze in prijs verhoogd naar €14,95 per kist.
Dit betekent dat uw bestelling nu €149,50 kost.
Wenst u het verschil van €10,50 alsnog over te maken of wilt u dat we 9 kisten inpakken en het verschil bij voegen in de bestelling?

Met vriendelijke groet,
Team Hatsjekidee

Ik ga voor tien kistjes, dus stel ik voor om een tientje extra over te maken. Eerder maakte ik immers 139,50 over. Team Hatsjekidee vindt het goed, maar lijkt te denken dat ik 50 cent probeer te besparen. Ik laat ze maar in de waan.
Ben nu wel nieuwsgierig waarom de producent leveringsproblemen had. Wat heeft die wetswijzing precies met de prijsverhoging te maken? Kostte het misschien zoveel tijd om nieuwe prijszegeltjes binnen te hengelen? Hebben ze gestoeid met inhoud en omvang van de sigaar? Een korte zoekopdracht in de categorie ‘nieuws’ met ‘prijsverhoging sigaar’, ‘prijsverhoging tabak’, ‘wetswijziging tabak’ levert niets op.
Hoe dan ook: benieuwd wanneer ze binnenkomen!

25 november 2016

Mail: “Uw bestelling wordt vandaag verzonden.”

30 november 2016

Ik was even een paar dagen weg. Vandaag de sigaren ophalen bij een pakketjespunt. Dat punt zit – o zoete ironie – in een tabakszaak. Na 15u, want anders is het pakketje er misschien nog niet.
Om 15.15u is het pakketje er niet: “Ja, de postbode heeft het ook zo druk met de feestdagen.”
Om 16.30u is het pakketje er wel. Zitten er in dit doosje tien kisten sigaren? Nu ja, het zal wel.

1 december 2016

Ik maak het pakketje open. Nu begrijp ik waarom er tien kistjes in pasten: de sigaren zijn gehalveerd. De vertraging is ook duidelijk: de producent heeft ‘even’ het productieproces aangepast.
Lachend steek ik een sigaar op. Hij smaakt nog altijd prima.

Stuntprijs Senoritas Brasil, eind 2016

Stuntprijs Senoritas Brasil, eind 2016

Lief: Team Hatsjekidee doet een aansteker cadeau voor het lange wachten.

Lief: Team Hatsjekidee doet een aansteker cadeau voor het lange wachten.

3 reacties op “Een tevreden roker …

  1. Bettie Sarneert
    14 december 2016

    Daar lust ik wel eentje van.

    • @vest
      14 december 2016

      Welaan Bettie, dan steken wij er samen eentje op!

  2. Dat vraag je mij?
    25 februari 2017

    Alleen als er fijnzinnig whisky geproefd wordt.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 7 december 2016 door in Logboek, review en getagd als .
Follow Vestgeblogd on WordPress.com
