Vestgeblogd

Het is niet onbeschreven gebleven.

En op de achtste dag schiep Hij … de playlist

In seculiere, contemporaine popmuziek vind je soms een verwijzing naar de Bijbel. Verwijzingen als die in Leonard Cohens Suzanne zijn makkelijk te herkennen en terug te vinden in de Bijbel. Leuker zijn de subtiele en misschien onbewuste verwijzingen. In deze playlist vind je de liedtekst én de vindplaats van de verwijzing in de Bijbel. Suggesties, verbeteringen en aanvullingen zijn als altijd welkom!

Genesis | Richteren | Matteüs | Marcus | Handelingen

Genesis

Noach

God heeft spijt van zijn schepping en wil de mens van de aardbodem vegen. Noach mag blijven. God beveelt hem een flink schip te bouwen.
Genesis 7

8: Van het reine vee, en van het vee, dat niet rein was, en van het gevogelte, en al wat op den aardbodem kruipt,
9: Kwamen er twee en twee tot Noach in de ark, het mannetje en het wijfje, gelijk als God Noach geboden had.
10: En het geschiedde na die zeven dagen, dat de wateren des vloeds op de aarde waren.
12: En een plasregen was op de aarde veertig dagen en veertig nachten.
24: En de wateren hadden de overhand boven de aarde, honderd en vijftig dagen.

Genesis 8

8: Daarna liet hij een duif van zich uit, om te zien, of de wateren gelicht waren van boven den aardbodem.
11: En de duif kwam tot hem tegen den avondtijd; en ziet, een afgebroken olijfblad was in haar bek; zo merkte Noach, dat de wateren van boven de aarde gelicht waren.

In Rock Steady ziet Sting een ad in the newspaper voor deze bijzondere boottocht.

Sodom en Gomorra

Lot, een neef van Abram, woont in Sodom en wordt door twee engelen gewaarschuwd dat hij moet vertrekken uit de stad. Ze zeggen nog (vers 17): ‘Kijk niet om en sta nergens in de vallei stil. Vlucht de bergen in, anders komt u om’, maar Lots vrouw kijkt toch om en verandert in een zoutpilaar.

Genesis 19:24 t/m 26

Toen liet de HEER uit de hemel zwavel en vuur neerkomen op Sodom en Gomorra
en hij vernietigde die steden en de hele vallei, met de inwoners van al de steden en met alles wat er op het land groeide.
De vrouw van Lot, die achter hem liep, keek om en veranderde in een zuil van zout.

Eva de Roovere – Orpheus

Ik neem je mee vandaag van Sodom terug naar Gent
Zoals Orpheus wil ik weten waar je bent
Ons ongeschreven testament van nieuw naar oud
Ik kijk om: jij verandert in een zuil van zout

Want ik zou het niet geloven
En hoe kan ik ooit geloven
Maar ik zou het niet geloven
Dat het samen verder kon
Je zei: Kijk niet achterom

Richteren

Samson

Samson, beresterk, krijgt verkering:

Richteren 16:4

Daarna gebeurde het dat hij een vrouw in het Sorekdal lief kreeg, en haar naam was Delila.

In opdracht van de vijand probeert Delila achter het geheim van Samsons kracht te komen. Na drie lulverhalen vertelt Samson de waarheid:

Richteren 16:17

Toen vertelde hij haar alles en zei tegen haar: Er is nooit een scheermes op mijn hoofd gekomen, want ik ben als nazireeër aan God gewijd, van mijn moeders buik af. Als ik geschoren zou worden, dan zou mijn kracht van mij wijken en zou ik zwak worden, en als alle mensen zijn.

en Richteren 16:28-30

Toen riep Simson tot de HEERE en zei: Heere, HEERE! Denk toch aan mij en maak mij toch alleen nog deze keer sterk, o God, zodat ik me met één slag op de Filistijnen kan wreken voor mijn twee ogen.
En Simson greep de twee middelste pilaren, waarop het huis gevestigd was en waarop dat steunde: de ene met zijn rechterhand en de andere met zijn linkerhand.
Vervolgens zei Simson: Moge mijn ziel sterven mét de Filistijnen! Hij boog zich met kracht en het huis viel op de stadsvorsten en op al het volk dat daarin was. En de doden die hij in zijn sterven heeft gedood, waren talrijker dan die hij in zijn leven gedood had.

Ella Fitzgerald – Sam And Delilah

Delilah was a floozy
She never gave a damn
Delilah wasn’t choosy
Till she fell for a swell buckaroo
Whose name was Sam
[…]
Delilah, oh Delilah
She’s no babe in the wood
Run cowboy, run a mile-ah
If you love that kind of woman
She’ll do you no good

Grateful Dead – Samson And Delilah

If I had my way, I would tear this old building down.

Well Delilah was a woman, she was fine and fair,
She had good looks, God knows, and coal black hair,
Delilah she gained old Samson’s mind.
When first he saw this woman, you know he couldn’t believe his mind.

Delilah she climbed up on Samson’s knee,
Said tell me where your strength lies if you please.
She spoke so kind and she talked so fair,
Well Samson said, Delilah cut off my hair.

You can shave my head, clean as my hand
And my strength will become as natural as any old man.

If I had my way, if I had my way, if I had my way,
I would tear this old building down.

You read about Samson, all from his works,
He was the strongest man that ever had lived on earth.
One day when Samson was walking along,
Looked down on the ground, he saw an old jawbone.

He stretched out his arm, God knows, chains broke like thread,
When he got to moving, ten thousand was dead.

If I had my way, if I had my way, if I had my way,
I would tear this old building down.

Now Samson and the lion, they got in a tack,
Samson he crawled up on the lion’s back.
You read about this lion, he killed a man with his paws,
But Samson got his hands around that lion’s jaws.

He ripped the beast till he killed him dead.
The bees made honey in the lion’s head.

If I had my way, if I had my way, if I had my way,
I would tear this old building down.

Matteüs

Jezus voor Pilatus

Pontius Pilatus was van 26 – 36 na Chr. de praefectus van Judea. Het maakte hem niet veel uit of Jezus of een ander gekruisigd werd. Het volk zocht het maar uit; Pilatus waste zijn handen in onschuld:

Jezus voor PilatusMatteüs 27: 24

Toen Pilatus inzag dat zijn tussenkomst nergens toe leidde, dat het er integendeel naar uit zag dat men in opstand zou komen, liet hij water brengen, waste ten overstaan van de menigte zijn handen en zei: ‘Ik ben onschuldig aan de dood van deze man. Zie het zelf maar op te lossen.’

Alanis Morissette – Hands Clean

We’ll fast forward to a few years later
And no one knows except the both of us
I’ve more than honored your request for silence
And you’ve washed your hands clean of this

Marcus

Johannes de Doper

Koning Herodes heeft ontzag voor ene Johannes de Doper. Op een feestje in het paleis laat hij (Herodes) een meisje dat net heel fijn voor hem gedanst heeft, een wens doen (Herodes heeft een oogje op haar). Het meisje, Salome, heeft geen idee, maar haar moeder weet wel wat: ‘Het hoofd van Johannes de Doper.’ Herodes baalt, maar komt zijn belofte na:

Marcus 25

Haastig ging ze recht op de koning af en vroeg: ‘Ik wil dat u mij terstond op een schotel het hoofd van Johannes de Doper geeft.’

Salome met het hoofd van Johannes de Doper, Jacob Cornelisz van Oostsanen (1524)

Salome met het hoofd van Johannes de Doper, Jacob Cornelisz van Oostsanen (1524)

Hoofd + schotel komt terug in een liedje van Placebo. Toeval?

Placebo – Every me and every you

I serve my head up on a plate.
It’s only comfort, calling late.
Cuz there’s nothing else to do,
Every me and every you.
Every me and every you,
Every Me…he

Jezus loopt over het water

Matteüs 14:25-29
25 Tegen het einde van de nacht kwam hij naar hen toe, lopend over het meer.
26 Toen de leerlingen hem op het meer zagen lopen, raakten ze in paniek. Ze riepen: ‘Een spook!’ en schreeuwden het uit van angst.
27 Meteen sprak Jezus hen aan: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang!’
28 Petrus antwoordde: ‘Heer, als u het bent, zeg me dan dat ik over het water naar u toe moet komen.’
29 Hij zei: ‘Kom!’ Petrus stapte uit de boot en liep over het water naar Jezus toe.

Leonard Cohen – Suzanne

And Jesus was a sailor
When He walked upon the water
And He spent a long time watching
From His lonely wooden tower

And when He knew for certain
Only drowning men could see Him
He said, “All men will be sailors, then,
Until the sea shall free them.”

But He Himself was broken
Long before the sky would open
Forsaken, almost human
He sank beneath your wisdom like a stone

Handelingen

Spreken in tongen

Na de dood van Jezus is Petrus naar het plaatsje Joppe gegaan. Hij logeert daar bij Simon, een leerlooier. Daar wordt hij door drie mannen opgehaald. Zij brengen Petrus naar Cornelius, een ‘hoofdman over honderd’. Daar houdt Petrus een gloedvol betoog waarin hij o.a. zegt dat ‘Hij [Jezus] ons [heeft] geboden het volk te prediken en te betuigen.’ Handelingen 10: 44–47:

Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het woord hoorden. En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de Heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken.

Placebo – Speak in Tongues

Every single sense in me is heightened
There’s nothing left inside to rearrange
Like a slave to history and science
I long, I burn to touch you just the same

So we both can both can speak in tongues
So we both can both can speak in tongues

Until the universe is done
And the course of time has run
So we both can both can speak in tongues

En hij zag dat het goed was. (naar Genesis 1:31)

Eén reactie op “En op de achtste dag schiep Hij … de playlist

  1. Vito Corleone
    4 april 2015

    Judas Touch – Mark Lanegan.

    Die Judas had een redelijk dubieuze rol in het hele verhaal. Toch?

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 26 maart 2015 door in Lijstje en getagd als , .
Follow Vestgeblogd on WordPress.com
