Vestgeblogd

Het is niet onbeschreven gebleven.

Een week lang met: een smartwatch

Ik loop nu een ruim een week met een smartwatch om m’n pols. Wat heb je eraan en hoe bevalt het?

Dag 1


De smartwatch wordt geleverd: een Sony SmartWatch 3 met Android Wear 5.0. Het slimme horloge zal samenwerken met een Sony Z3 Compact met Android 4.4.4. Het horloge ziet er best aardig uit. De batterij heeft uit de doos 65%. Na wat updates is er nog 5% over. Ik leg de smartwatch aan de kabel.

Dag 2

We beginnen de dag met 100% batterij. Het horloge trilt even bij een mail- of agendamelding. Trilnotificatie voelt wat ‘plastic’, goedkoop, knullig. Meldingen van
Twitter, Facebook of WhatsApp verschijnen niet op het horloge. Vermoedelijk heb ik iets nog niet goed ingesteld. Een melding (bij trillen verschijnt er een ‘kaartje’ op het horloge) leest eenvoudig en handig op het schermpje van de smartwatch.

’s Avonds mogen telefoon en horloge mee onder de douche, want beide zijn waterdicht. De telefoon vertrouw ik niet helemaal met die klepjes. Muziekje aan op de telefoon; de bediening doe ik onder de douche via het horloge. Maar de muziek stopt steeds. What’s up? Het blijken de druppels te zijn die op het scherm van het horloge vallen. Met elke drup verschijnt er een nieuw ‘kaartje’ en zo stuiteren de kaartjes voorbij. Ook het kaartje met de bediening van de muziek en dan komt er soms een drup op de pauzeknop. Opluchting. Telefoon en horloge doorstaan de natte test verder met glans.

Eén van de belangrijkste redenen om een smartwatch te kopen was de stappenteller. Na de douche tel ik argwanend het aantal stappen dat ik maak naar de hondenuitlaatplek. Mijn telling komt heel behoorlijk overeen met die van het horloge.

Dag 3

Het horloge heeft bij het begin van weer een schitterende dag nog 65% batterij. Dat is mooi.
Voor het ultimate Knightridergevoel willen we de navigatie gebruiken op de smartchwatch. Dat zou volgens de site van Sony moeten kunnen.
We zouden iig ‘route information such as time and distance to the location’ moeten kunnen zien. Een spraakcommando als ‘navigate to Martiniplaza’ zou geen probleem mogen zijn.
Het horloge herkent de spraakinvoer uitstekend, maar ik krijg alleen de site van Martiniplaza. Bij spraakcommando ‘Find nearest hotel’ (voorbeeld van Sony) krijgen we drie sites als tips: Disneyhotels (eindje weg van Groningen), iets van Tripadvisor en een hotel in Rome. Dat ligt nogal uit de route. Wat doe ik niet goed? Aan het eind van de week ben ik er nog niet achter.

Dag 4

De dag begint met 15% batterij. Houdt het horloge het drie dagen vol op één oplaadsessie?
Vandaag rijd ik naar het pittoreske P, helpen met verven in het nieuwe huis van KW. P weet ik wel te vinden, maar dat nieuwe huis niet. De navigatie moet dus aan.
Op de telefoon zet ik Google Maps aan. TRRR: het horloge trilt zodra ik naar links of rechts moet en het geeft minimale maar voldoende aanwijzingen in tekst en beeld, als ‘750 mtr [pijl naar links] Kerklaan’. Daar zit geen woord Frans bij. In de auto heb je niets aan de aanwijzingen op je smartwatch, maar ik zie hier wel wat in als ik door een vreemde stad loop: telefoon in de zak en handen vrij.

Vandaag verf ik dus in P. Onder andere plinten en daarbij lig ik op de grond. De telefoon ligt dus ergens op de vensterbank. Maar de meldingen komen binnen op de smartwatch en dat bevalt goed. Is het niet onrustig? Gek genoeg niet. Het is zelfs rustiger, lijkt het.

’s Middags gaat de telefoon. Die staat op stil en ligt ergens op een vensterbank. Maar het horloge trilt en ik ben op tijd bij m’n telefoon. Gelukkig, want dit telefoontje had ik niet willen missen.
Later die middag een schaammoment: iemand vraagt hoe laat het is. De batterij van het slimme horloge is bijna leeg, dus ik moet hem uit een iets diepere slaap halen. Voor ik het weet zit ik in de spraakcommandomodus en ik kom daar niet 1-2-3 uit. Ik moet de telefoon pakken om de tijd te verklappen.

Om 17.00u moet het horloge toch echt opgeladen worden.

Dag 5 en 6

De stappenteller blijft leuk. Op zaterdag sjouw ik door de natuur; op zondag loop ik door de stad. Android Wear stuurt het horloge aan vanaf de telefoon en in Wear kun je je dagelijkse stappendoel instellen. Ik haal m’n target van 5K per dag ruimschoots. Leuk om te zien. De melding die je zou krijgen als je (zelf)ingestelde target is gehaald, verschijnt niet.

Een sms versturen via de smartwatch lukt niet, terwijl Sony en Android Wear beweren dat het kan. Het spraakcommando wordt netjes herkend, maar het horloge stuurt me of naar een irrelevante website of zegt doodleuk: ‘didn’t catch that.’ Wat ik ook probeer, er gaat geen sms via het horloge de deur uit.

Je kunt lullen wat je wilt ...

Je kunt lullen wat je wilt …

Dag 7

Het horloge moet weer opgeladen worden. Ik krijg het kabeltje niet goed aangesloten: het rubberen dopje zit in de weg. Ik wup de kast uit het bandje. Dat werkt, maar handig is anders. Inderdaad: waarom kun je deze smartwatch niet draadloos opladen? Minpunt.

@here
Op aanraden van AndroidWorld installeer ik @here – een appje, speciaal voor smartwatches, dat je vertelt waar je bent. Daar zie ik wel wat in: handig als je in een vreemde stad bent. Sowieso zit ik verlegen om zinloze weetjes over de plek waar ik op dat moment ben. @here zou een mooie aanzet daartoe kunnen zijn. @here geeft helaas alleen een melding als je ergens ‘een tijdje’ stilstaat. Hoe lang ‘een tijdje’ is, weet ik nog niet. @here heeft me nog niet veel wijzer gemaakt.

at here

Dag 8 – Conclusie

De navigatie naar apps op een smartwatch met Android Wear is een draak. Gedownloade apps nestelen zich onder Start en dat zit ergens onderaan je veegmenu. De apps die beschikbaar zijn, zijn meestal brak of zinloos. Navigeren of sms versturen met een spraakcommando op je slimme horloge lijkt niet te werken. Hebben we hier nu te maken met een miskoop? Nee, dat denk ik niet. De pluspunten op een rijtje:

+ de prijs

€215,– voor de goedkoopste versie tot zo’n €275,– voor de roestvrijstalen versie van Sony’s SmartWatch 3. Apple’s instapmodelletje kost €399,–.

+ waterdicht

Vanaf €215,– heb je een waterdicht horloge. Ja, een Casio van €22,45 is ook waterdicht.

+ aanpasbare wijzerplaat

Dat lukt niet met je Casio van €22,45; het lukt wel met een smartwatch. Nu vind ik dit persoonlijk een wat waardeloze feature, maar ik moet toegeven dat de mogelijkheden schier eindeloos en niet onaardig lijken te zijn.

+ verwisselbare bandjes

Nog iets wat je Casio van €22,45 niet kan, tenzij je naar de horlogemaker gaat. De SmartWatch van Sony is een kast die je zelf in elk geschikt bandje kan duwen. Geen zin meer in je rvs-bandje? Wup de smartwatch eruit en duw ‘m in een rubberen bandje in een kleur naar keuze. Binnenkort kun je ook bandjes van externe fabrikanten aan je SmartWatch 3 vastmaken. Leuk voor de liefhebbers van zwaar Milanees vlechtwerk met druksluiting of van bandjes van Louisiana alligator.

+ meldingen

Meldingen van e-mail, agenda, Twitter, Facebook, WhatsApp en bijvoorbeeld Google Keep op je de SmartWatch zijn behoorlijk handig. Vrij onopvallend kun je kijken wat er aan de hand is en desgewenst kun je het hele bericht op je horloge lezen. Subtiel. Op een of andere manier werkt dit bij mij rustgevend. De telefoon heeft bij mij nog nooit zo lang in de broekzak gezeten.

+ stappenteller

Ook dit kan je Casio van €22,45 niet. Ik vind het gewoon een fijne feature en hij werkt ook nog eens goed.

+ …

‘Weet je ook hoe laat is het is?’
Vol zelfvertrouwen haal je je horloge vanonder je hemds-/truimouw vandaan en met een duidelijke armbeweging vertel je hoe laat het is.
Bij het wegschuiven van je hemd/trui en opheffen van je arm licht het scherm op (normaal gesproken is het scherm gedimd doch leesbaar). Bij deze beweging licht het scherm op. +1

Kortom, tijd + notificaties + stappenteller werken prima. Voor de rest is Android Wear op het moment nogal matig, maar de prijs van de SmartWatch 3 van Sony is best acceptabel.

UPDATE 10 mei 2015: de smartwatch bleek niet zo waterdicht als gedacht. Vanmiddag in het zwembad is hij gestorven. Logboek van deze reparatie/vervanging vind je hier.

Glance

UPDATE 2 november 2016: in 2016 heeft de smartwatch vooral op het nachtkastje gelegen. Het ding moet ongeveer om de dag aan de lader en dat is onhandig. Even snel kijken wat voor meldingen er zijn, is soms aardig. Probeerde zojuist een whatsappje aan vrouwlief te sturen, maar dat vond de smartwatch niet goed; ik moest het maar via de telefoon proberen. Heel hard gaat het niet.

2 reacties op “Een week lang met: een smartwatch

  1. Vito Corleone
    4 april 2015

    Als je met zo’n smartwatch naar een andere tijdzone rijdt, springt die dan ook direct naar de juiste lokale tijd?

  2. Vito Corleone
    4 april 2015

    En heeft die ook een slokjesteller?

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 19 maart 2015 door in Logboek, Online tools, review, test en getagd als , .
Follow Vestgeblogd on WordPress.com
