Vestgeblogd

Het is niet onbeschreven gebleven.

Kabaal om een kabeltje

Ken je dat? Dat je zin hebt om even lekker te zeuren? Heerlijk! Hey ho, let’s go.

Casus

De telefoon, een Sony Xperia T, laadt niet op via het sigarettenaanstekerding in de auto. Hij laadt ook niet op aan een externe batterij. Lastig, omdat ik met gemak de telefoon leegtrek als bijrijder naar -zeg- Antwerpen. Bovendien gebruik ik m’n telefoon graag als GPS bij geocachen en dan heeft de accu het met een uurtje wel bekeken. Voor mij is opladen on the move dus belangrijk.

Verschillende kabeltjes zijn uitgebreid getest met de Xperia en met andere telefoons in het huishouden: ze zijn in orde. Voor deze casus houd ik het op 1 kabeltje: het met de Xperia meegeleverde kabeltje. Vreemde is dat de Samsung van zoon- en de LG van dochterlief wel met de Xperia-kabel opladen in de auto en aan de externe batterij. Papa wordt hierom gedist en dat vindt papa niet leuk.

Poging 1

Wie gaan we deze keer als eerste lastigvallen? Sony.
Na het kiezen van de taal (Nederlands), volgt alsnog een Engelstalig formulier.

woensdag 21 augustus 2013, 20.15u

Mail aan Sony over vreemd 'gedrag' kabel

Mail aan Sony over vreemd ‘gedrag’ kabel

Benieuwd naar de reactie!

zondag 25 augustus 2013, 09.26u
Geen automatische ontvangstbevestiging, geen belofte dat Sony binnen 24 uur, zo snel mogelijk, binnenkort zal reageren. Niks, nakkus, nada.

Poging 2

zaterdag 31 augustus 2013, 12.49u
Die reactie van Sony, daar kan ik naar fluiten. Eens kijken op sony.nl. Wat zijn daar zoal de mogelijkheden?
#1 “Vraag onze gemeenschap van experts om hulp en raad”
Die link geeft een error.
#2 Via een omweg kom ik toch op Sony’s forumportal. Voor elke productcategorie een forum, behalve voor mobiele telefoons … oh nee, onderaan staat een link naar het internationale telefoontjesforum. Klik:Vastleggen in volledig scherm 31-8-2013 125316.bmp

#3 Dan nog maar eens kijken op Sony Mobile. Hé, chatsupport. En ze zijn beschikbaar. Leuk!
Vastleggen in volledig scherm 31-8-2013 125947.bmp
Na het intypen van naam en vraag, opent om 13.07u een mooi chatschermpje. Ene Michelle vraagt mij om naam en mailadres:
Sony Xperia Chat Support
Dit is niet helemaal de bedoeling van een chat, geloof ik. Ik geef Michelle (ze is vast niet echt) braaf de gegevens.
En nu? Niks. Ik sluit het schermpje om 13.16u.
Michelle is ook niet bepaald een vlotte mailer (het is 15.35u). Ik denk dat ze lekker op een terras zit. Groot gelijk.

dinsdag 3 september, 19:36u
Maandag had Michelle van Sony waarschijnlijk nog wat hoofdpijn van het weekend. En op dinsdag lag er zo’n berg mail … Morgen mailt ze vast en zeker.

woensdag 4 september, 17:30u
Waarom mailen als je ook op het terras kunt zitten? Santé Michelle!
image_1

donderdag 5 september
Mail van Sony. Michelle? Nee. Het is de nieuwsbrief.
IMG_20130905_171418
Dát was ze dus aan het doen.

Gaat Michelle toch nog mailen over het kabeltje? Spannend!

Poging 3

donderdag 12 september 2013, 13:28u Michelle is van de aardbodem verdwenen. Gewoon nog een keer proberen? Vooruit dan.
Hup, naar de Sony-chat. Nu gaat ene Dirk Pusch mij helpen. De naam doet me vermoeden dat ik in de maling genomen wordt, maar Dirk reageert meteen.
Volgens Dirk kan het in de USB-foutopsporing zitten. Ik zet deze ontwikkelaarsoptie dus aan. Vervolgens zie ik mijn reactie ‘Got it!’ (we chatten in het Engels) niet terug in chatscherm. F5 knikkert mij uit de sessie.

De externe batterij lijkt met USB-debugging aan de Xperia niet op te laden, maar misschien is hij te leeg. Even opladen dus.

17:05u: Welke kabel ik ook probeer: de Xperia laadt niet op aan de externe batterij. Tijd voor een volgende poging.

Poging 4

vrijdag 13 september, 15:04
Dirk Pusch zit weer in de chat en begint meteen te chatten over USB-debugging. Dat is het probleem niet. Of ik wel een originele Sony autolader gebruik, een AN401? Nee. Maar daar breng ik tegenin dat de in het huishouden aanwezige Samsung, Alcatel en zelfs de iPhone wel opladen in de auto.
Dirk weet het ook niet meer. Hij stelt voor om de telefoon te laten controleren.

Dat kan altijd nog. Eerst eens kijken wat de telefoon (niet) doet met de AN401. Om de spanningscurve hoog te houden, bestel ik deze autolader bij Knaldeals.com.

Sony Ericsson autolader AN401

zaterdag 14 september, 15:04
Dat is snel! Knaldeals bezorgt de volgende dag al de autolader.
Knaldeal
Daar kan Bol.com nog een puntje aan zuigen.

Hieperdepiep hoera, de Xperia kan hiermee in de auto opladen.
Jammer: ook het kabeltje van de autolader doet het niet aan de externe batterij.

Is nu onomstotelijk bewezen dat Sony er eigen standaarden op na houdt? Ik weet het niet. Duidelijk is wel dat er verschillende varianten van de micro USB circuleren: de ene kabel doet het wel bij dat apparaat, maar weer niet op dit apparaat. Getsie.

WORDT denk ik niet meer VERVOLGD

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 21 augustus 2013 door in Logboek en getagd als , , , .
Follow Vestgeblogd on WordPress.com
