Vestgeblogd

Het is niet onbeschreven gebleven.

What’s he building in there? Een iBook.

Het jaar terug voor de klas zit er bijna op. Een jaar lang mocht ik lesgeven aan het Praedinius Gymnasium in Groningen. Mooi om weer eens voor de klas te staan en goed als input voor wat ik het liefst doe: lesmateriaal maken. Toen mij afgelopen jaar een Airbook in de schoot werd geworpen (ja, mazzel!), begon het meteen te jeuken: wat kun je maken met iBooksAuthor? ibooks_authorInteractieve iBooks voor het voortgezet onderwijs blijken opvallend weinig voor te komen in Apple’s iBookwinkeltje. De grote educatieve uitgeverijen stoppen al hun boeken in een eigen iPad-leesapp. Welaan, dan maken we d’r gewoon zelf een. Het onderwerp is snel gekozen: werkwoordsspelling. In het onderwerp ben ik enigszins thuis, dus de focus kan helemaal liggen bij de technische en didactische aspecten.

Een logboek

De komende tijd verschijnen hier updates over de vorderingen, overpeinzingen, eureka-momenten en tegenslagen rondom mijn poging het ultieme iBook der werkwoordspelling te maken.

begonnen: 15 april 2013
Klik hier voor de meest recente update.

15 april 2013
De ontdekking van iBooksAuthor. Eerste indruk is goed. Kan ik hierin een lesboek maken? Mmm.

15 april – 4 mei 2013
– Hoe zet je een iBook op? Ik wil geen lappen tekst aanbieden. Het moet een doe-boek worden en tekst moet niet worden aangeboden op een ‘need-to-know’-basis, maar op een ‘want-to-know’-basis. iBooksAuthors mogelijkheden om praatplaten te maken en met pop-ups te werken, lijkt aan deze wens tegemoet te komen.
– Concept van sterrensysteem. Aan de hand van de sterren (1-, 2- of 3-sterren) kan de gebruiker zelf de moeilijkheidsgraad bepalen en daarmee zijn/haar route door het iBook kiezen. Het aantal sterren zal verdacht veel overeenkomsten hebben met resp. niveau 1F, 2F en 3F.
– Testjes. Ja, graag, veel en vaak. Apple biedt een meerkeuze- en een sleepvraag, maar ik wil voor spelling een intypvraag. Via Bookry kan ik een extern formulier koppelen aan een widget zodat ik toch de intypvragen kan gebruiken. Gepiel tot diep in de nacht.

6 mei – 12 juni 2013
Andere werkzaamheden eisen de aandacht. Het idee van een per e-mail retour te ontvangen formulier met antwoorden op mijn intypvragen verworpen. Tussendoor krijg ik de volgorde van de leerstofonderdelen op een rijtje. Houd het eenvoudig, raad ik mezelf aan.

16 juni 2013
– Watje! Besloten naar volledigheid te streven. Het iBook zal gaan over werkwoordspelling, maar laten we eerst maar eens beginnen met een hoofdstuk ‘Persoonsvorm en onderwerp herkennen’. Content geschreven.
OW en PV Zo doe je het

17 juni 2013
– Watje! Besloten er ook meteen een hoofdstuk ‘Werkwoorden herkennen’ voor te zetten. Dan maar ineens goed. Ook filmpjes met uitleg aanbieden. Onze camera kan in HD filmen en er hangt een groot staand schoolbord met backlight in de eetkamer – dat zou ik kunnen gebruiken.

19 juni 2013
Een volle dag beschikbaar voor het iBook!
– Verloopsnoer HDMI naar Airbook extern beeldscherm-poort gekocht (Mediamarkt). Airbook kan nu aangesloten worden op dezelfde monitor als waaraan m’n Windows desktop zit. Door Exit-knopje op monitor 2x in te drukken switch ik tussen Apple Airbook en Windows desktop. Content en screendumps maak ik razendsnel op Windows; met Dropbox zijn de bestanden in geen tijd beschikbaar voor de Airbook. Dit werkt fijn, al zorgen de twee muizen op mijn muismatje af en toe voor verwarring (‘Hè, waarom doet-ie het nou niet?!’)
– lay-out: na gepruts (foto’s lukken niet, het is vreemd, drukkend weer met raar licht) met lijntjespapier en rode schoolmeesterkrullen laat ik dit idee voor voorkant, headers en achtergronden varen. Ik kies voor groen, zwart en wit: groen wordt gras (achtergrond, ook voor headers) voor de basis, wat werkwoordsspelling is. Zwart wordt het (stand formaat) schoolbord, wat (o.a.) de achtergrond is voor de inleidingen. Cover iBook Goed gespeld!Wit voor de letters op het schoolbord en de achtergrond op de reguliere pagina’s. Het geheel mag ook goed leesbaar zijn.
– Voorkant gemaakt; headers, achtergronden en lettertypen in stelling gebracht. Nu kan de content de volledige aandacht krijgen.
– Uitleg + script twee filmpjes + testjes bij H1 Werkwoorden herkennen geschreven.
– Content bevat opvallend veel roze koeken. Kleurt dat leuk in mijn kleurenschema? (groen, zwart, wit, roze …) De lol-factor mist nog enigszins, dus waarom niet een running gag met roze koeken? (in slotfilmpje eet @meneerveldman een roze koek en zegt (met volle mond): “Zo, de koek is op!”

20 juni 2013
– Finetunen afbeeldingen met pop-ups; invoeren 1 complete test, een afbeelding met roll-over en een paar pagina’s theorie; opzet 2 vervolgtests gemaakt. Met wat creativiteit kun je dit onderdeel best zonder intypvragen bevragen.
– Idee: alles inspreken. Niet letterlijk voorlezen, maar ‘eromheen vertellen’ / iets extra’s vertellen, anders heeft het nauwelijks meerwaarde. Samson Meteor Mic
’s Avonds de Samson Meteor Mic besteld.
– De prijs: niet te veel (scholen zijn arm; kinderen hebben geen geld – in ieder geval niet voor een iBook over werkwoordsspelling-; willen ouders wel meer dan 3 euro betalen hiervoor?), maar ook niet te weinig – het wordt tenslotte het iBook der iBooks der werkwoordsspelling. Liever veel verkocht voor weinig, dan een paar voor veel. €2,89 of €3,89? Of doe ik mezelf dan tekort?
– Voortschrijdend inzicht: wil ik mezelf wel op film aanbieden in dit iBook? Twijfel. Ook die filmpjes wil ik natuurlijk perfect hebben en ik vrees bij voorbaat voor de bak werk (footertje en tekst in film monteren, zonder hakkelen spreken… ) die dat oplevert. Ik zet het filmidee even in de koelkast.

Voor zover. De komende tijd eist de afronding van het schooljaar flink wat aandacht. Hopelijk binnenkort meer!

26 juni 2013
In hoofdstuk 1 Werkwoorden herkennen zitten drie pagina’s achter elkaar zonder interactie. Dat voelt suf en saai aan, dus besluit ik daar wat extra opdrachten in te voegen. Vandaag een paar uurtjes kunnen knutselen aan sleepopdrachten in hoofdstuk 1. De screenshots van de schema’s met werkwoorden passen steeds net niet in de sleepinteractie. Aanpassen van lay-out werkt niet vlekkeloos. De Samson Meteor Mic wordt afgeleverd. Mooi dingetje!

30 juli 2013
Verder met hoofdstuk 1. iBooksAuthor wil lang niet altijd wat ik wil. Zo wil ik overal een header, maar van iBooksAuthor mag ik die alleen gebruiken op secties. Het betere knip-en-plakwerk brengt natuurlijk uitkomst, maar het vreet tijd. Vervolgens raakte een sectie in de war, waardoor de inhoudsopgave in de soep liep. Kleine ongemakken, veel gepiel.
Voor audio mag ik alleen het iBooksAuthor-icoontje gebruiken. In PowerPoint (onder Windows) een vergelijkbaar vraagtekenicoontje gemaakt. PowerPoint is handig om snel en simpel icoontjes te bakken. Heb Illustrator nog wel even geopend: help!
Alle headers met bijbehorende teksten en sterren uitgelijnd + tekstjes gemaakt voor pop-ups (onder vraagtekenicoontjes).
En nog een sectie (een paragraaf) bedacht voor hoofdstuk 1. Zou het hoofdstuk ooit af komen? Nu ja, het was in ieder geval een heerlijke dag!

6 augustus 2013
In de vakantie kreeg ik een mailtje van Susan van Bookry. Bookry Susan had gereageerd op mijn vraag of Bookry ook een fill in the gap-interactie kon maken. Ja dus.
Susan heeft het voortvarend aangepakt: ze maakte meteen een handvol quiz-interacties. Waaronder dus fill in the blank:

'Voorkant' van de vraag.

‘Voorkant’ van de vraag.

'Achterkant' van de vraag.

‘Achterkant’ van de vraag.

Nice🙂 Het iBook kan dus nu afsluiten met een echte spellingstoets!

3 september 2013
Project iBook ligt volledig op z’n gat. Andere bezigheden (waarmee meteen geld verdiend kan worden) krijgen de voorrang. Handig is wel dat alle opgedane inzichten (didactisch, maar ook technisch) in die bezigheden verwerkt worden.

augustus 2014
19 augustus

Zo, dat is lang geleden! We hebben in de tussentijd twee werkboeken en een flinke bak proefwerken geredigeerd. Vanochtend was het eindelijk zover dat de laatste losse eindjes afgerond konden worden. Daarna meteen de twee kubieke meter van mijn kast (‘Bureau Stokstaartje‘) gesopt en de draden van MacBook en iPad opgescharreld en aangesloten. Vandaag kom ik denk ik niet verder dan opschonen en inlezen – waar waren we ook alweer gebleven?

Na wat opzoekwerk iBooks Author opgestart en iBook ingeladen. Eens kijken hoe het eruitziet op m’n nieuwe iPad Air. Melding: geen ATC. Wat is ATC nu weer? Zoekerdezoek. Het lijkt iets te betekenen als ‘geen Authorization to Talk to the Computer’. Ah, m’n airbook is nog niet toegevoegd als vertrouwde computer. Na de iPad aan iTunes gekoppeld te hebben, doet de voorvertoning het als vanouds.

20 augustus en verder

Vanaf de 19e flink wat content gemaakt. Het onderdeel ‘Onderwerp herkennen’ gaat moeizaam. Het onderwerp even weggelegd en verschillende hoofdstukken en secties geschreven.

Idee du jour: elke quiz ook beschikbaar maken via Kahoot of Socrative. Omdat dit valt onder ‘leuke dingen’ mag ik dit van mezelf pas als een van de laatste dingen doen.

De prijs: de eerder bedachte 2,89 of 3,89 is echt te laag. Als het iBook wordt zoals ik het me voorstel moet het minimaal 8,59 kosten. Alternatief is om alles op te delen en in kleinere units aan te bieden. Geen gek idee. Meeste werk is de content; in iBooksAuthor klappen is een eitje. Waarbij ik me dan weer afvraag waarom contentbedenkers zoveel minder verdienen dan contentinpakkers. Of contentbezorgers of contentherkauwers. In kleinere eenheden aanbieden is niet alleen aantrekkelijk vanwege de lagere prijs (voor de gebruiker), maar ook voor mij. Ik heb tot nu toe geen idee hoe ik een iBook via Apple’s winkeltje publiceer en wat daarvan de voor- en nadelen zijn. Eerst eens wat proberen met een kleinere eenheid lijkt verstandig.

28 augustus
Studio Missonice levert een schitterende illustratie van ’t sexy fokschaap.

31 augustus
Zondagochtend. Met de camera het centrum van Groningen in, werkwoorden in het wild fotograferen. Wat is er veel te smullen! De gebiedende wijs vind je veel, maar ik schiet ook een paar mooie voltooid deelwoorden en ‘lastige’ persoonsvormen in de verleden tijd. Bij verschillende makelaars vind ik mooie vouten. Ook het stripmuseum heeft een mooie ‘Zoek de vout’ bij de dienstingang hangen.

september 2014

• Lijstje lastige werkwoorden compleet gemaakt. Nu ja, compleet… ik vaar vooral op de lijsten van Muiswerk (regelmatig en onregelmatig). Af en toe schiet me een werkwoord te binnen die niet in een Muiswerklijst staat. Lijkt me niet nodig de Dikke Digitale hier verder op te checken. Muiswerk levert meer dan genoeg!

• Eindelijk de RT van @Dagnespresso van @DeVideovakvrouw bekeken: DE SIMPELE STAP NAAR VEEL BETERE VIDEO. MET PLATTEGROND! Toptip. Had het format voor de filmpjes al wel in m’n hoofd, maar dit artikel geeft frisse inzichten: film vanuit verschillende hoeken. Logisch, leuk, goed. Gaan we doen. Format blijft; verschillende hoeken komen erin.

• Veel content gemaakt. Vooral de quizzen zijn een beproeving als je al voorbeeldzinnen hebt moeten poepen. Veel zinnen blijken toch een component te hebben die je uit didactische overwegingen nu even niet wilt. En dan mag je weer iets nieuws bedenken. Ik bedenk veel nieuws.

• Bij het hoofdstuk ‘Het onderwerp herkennen’ zijn sommige voorbeelden zo ingewikkeld, dat ik m’n standaard zes voorbeelden niet ineens in beeld krijg. Een keynote is dan een mooie oplossing. Maar de opmaak daarvan zit me niet lekker. Hopelijk heeft Studio Missonice nog een keer tijd om hier naar te kijken. Wellicht kan ze dan ook kijken naar de voorkant, want ook die is behoorlijk saai.

• Dat hoofdstuk ‘Het onderwerp herkennen’ zit me sowieso tot hier. Ben bijna een week lang aan het broeden geweest op de vraag of-ie nu voor of na de persoonsvorm herkennen moest komen. En: doe ik nu wel of niet samengetrokken, loze of plaatsonderwerpen? Het hoofdstuk zit nu in iBooksAuthor en het voelt goed. Met singularia en plurale tantum probeer ik mijn lezers voor te bereiden op congruentie. Weet nog niet of dat overkomt.

• Het moeizame hoofdstuk Onderwerp is bijna klaar. Nu komt het echte werk: de persoonsvorm spellen. iBooksAuthor biedt geen fill in the gap-interactie, dus daarvoor moeten we een externe partij inroepen.

• Twee dagen gepield met widgets van Bookry, Bookwidgets en LearningApps.org. Bookwidgets viel snel af: om een widget te kunnen/mogen gebruiken mag ik als ‘Self Publishing Author’ $ 99 / year betalen. Misschien is het iets voor een volgend iBook, als zoiets een beetje verkoopt en Bookwidgets heule fijne widgets kan maken.

Bookry is gratis (ook voor commercieel gebruik) en je kunt de widget volledig downloaden en plaatsen in je iBook. Dit in tegenstelling tot LearningApps.org waarbij de widget draait op de website van LearningApps.org en mijn gebruiker dus een internetverbinding moet hebben.
Bookry dus. Maar: aan alles wat gratis is, rammelt wel iets. Bookry is bijvoorbeeld zo handig om het toetsenbord van de iPad over de navigatie te laten vallen. Nu moet je dus intypen, toetsenbord naar beneden tikken, volgende pagina, intypen, toetsenbord naar beneden tikken … dat schiet niet echt hard op. Daarnaast heeft Bookry (of alleen mijn testwidget) ruzie met het tellen van de vragen waardoor de score niet (meer) werkt. Ja, heb cache geleegd, Chrome opnieuw opgestart, compleet nieuwe testwidget gemaakt – niets werkt. Een weekje hier niet meer aan prutsen, lijkt mij het beste.

• Bij een aantal onderwerpen is de uitleg bij de voorbeeldzinnen wat langer. Om de pagina overzichtelijk te houden, zet ik die voorbeeldzinnen + uitleg in een Keynote die met de keynotewidget netjes in het iBook verschijnt. Verschillende malen Keynote verwenst. Ik snap werkelijk niet dat er mensen die die enthousiaster zijn over Keynote dan over PowerPoint.

• Wat is content ONTZETTEND lastig. Plaatjes, techniek … dat is allemaal best te doen, maar de inhoud en opbouw – dat is het echte werk.

• De titel lijkt nu versie DEF te hebben bereikt: Het Grote Werkwoorden Spel- en Doeboek. Studio Missonice maakt een omslag.

• Tanden op elkaar en doorbuffelen. Veel lekker frisse content gemaakt. Het onderwerp blijft lastig. Ik heb het tentamen Syntaxis II pas na zes pogingen gehaald, in het kamertje van professor X, samen met mede-kneus Y. Het leek professor X beter dat wij het met z’n tweeën zouden uitzoeken, dus hij ging heel lang koffie drinken. Ik droom nog wel eens dat ik achterna wordt gezeten door de universiteit, omdat ik een tentamen niet heb gehaald. Dat schijnt trouwens alleen voor te komen bij mensen die hun tentamens wél hebben gehaald. Inmiddels poep ik aardig wat zinnen met loze onderwerpen, plaatsonderwerpen, getalsonderwerpen en onderwerpszinnen. Ze zijn nog best origineel ook.

• Bookry telt bij vragen van het type Multiple Answer ook alleen het aantal pagina’s en niet het aantal interacties. De mens is geneigd tot alle kwaad.

• Hoofdstuk onderwerp en persoonsvorm weer omgekeerd. Nu is het goed. Veel content geschreven.

12 september
• Bespreking bij Noordhoff. Het iBook komt (weer) op een laag pitje te staan.

7 december
Na die bespreking ligt project iBook behoorlijk op z’n gat. Ik weet niet of ik dat erg moet vinden, want het lopende project is erg fijn. En relevant.

9 oktober 2015
Dit project blijft onafgemaakt ergens in de cloud hangen. Ondertussen krijgt het fenomeen iPad in de klas er flink van lang. Aleid Truijens veegt in de Volkskrant van 19 september de vloer aan met de iPad en betaalt Apple ontgoochelde iPad-scholen terug.
Einde project en einde van dit blog. Ik ga verder met NU Nederlands, tweede editie. Dat worden werkboeken. Op papier.

Ps: de titel van dit blog – ‘What’s he building in there’ – komt uit een mysterieus nummer van Tom Waits. Je vindt het nummer hier.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 22 juni 2013 door in education, Logboek en getagd als , , , , , , .
Follow Vestgeblogd on WordPress.com
